Az ENSZ Nevelésügyi Tudományos és Kulturális Szervezete különös felmérést végzett az elmúlt időben. A 6-10 éves gyermekek helyzetét, iskolázottságát vizsgálták és az eredmények nagyon elszomorítóak lettek. A hatóságok rendelkezésére álló adatok szerint 650 millió kiskorú iskolás van a világon, és ebből 250 millió gyermek nem tud írni és olvasni, tulajdonképpen analfabéta.
Természetesen a leginkább a háború sújtotta területeken jellemző, hogy a gyermekek nem járnak iskolába és az otthoni háttér sem megfelelő a tanulásra. Az említett korcsoportból 130 millióra tehető azoknak a gyermekeknek a száma, akik járnak iskolába, de mégsem tudják a legminimálisabb követelményeket sem teljesíteni. Ezek vagy ritkán járnak be a tanórákra vagy olyanok is vannak, akik egyáltalán nem látogatják az iskolát. Nagyon fontos lenne, hogy a jövő generációja tanuljon, fejlessze magát, hogy teljes értékű tagjai tudjanak lenni a társadalomnak. Sajnos nem csak azok a gyermekek lehetnek analfabéták, akik nem járnak iskolába, mert a tanítással, tanárokkal is komoly problémák vannak. Egyre több gyermek jár iskolába és sok országban a pedagógusok képzésére nem fordítanak túl nagy hangsúlyt, így azt tanítanak, amit tudnak.
Az UNESCO főigazgatója kihangsúlyozta nyilatkozatában, hogy 2015-ig 5,2 millió új tanárt kell kiképezni, hogy változzanak az állapotok az iskolákban és a tanítás színvonala is egy új szintre lépjen. A legrosszabb állapotok a Saharától délre fekvő országokban vannak, ahol a lány gyermekek kétharmada nem is fog sosem iskolába járni.